IRCRehberi.Net- Türkiyenin En iyi IRC ve Genel Forum Sitesi  
 sohbet
derya sohbet


Biyografiler Tanınmış kişilere ait biyografilere bu başlık altından ulaşabilirsiniz.

1Beğeni(ler)
  • 1 Post By ZeyNa


 
 
Seçenekler Stil
Alt 02 Şubat 2023, 10:26   #1
Guest
CeReN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

Standart Michelangelo’nun Onemli Bazi Eserleri

Ronesansin en onemli sanatcilarindan olan [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]yasami suresince hem kendisinin hem de sanatin sinirlarini zorlayan calismalar yapmistir. Heykelden mimariye, resimden siire binlerce eser veren sanatci her anini sanatla, felsefeyle, bilimle gecirmistir. Resme ve heykele ruhun ve yaratici zekanin en zarif orneklerini katmistir. Sanatcinin bazi eserleri ile ilgili bilgiler asagida yer almaktadir:

Merdivenlerin Madonnasi
Michelangelo’nun Onemli Bazi Eserleri
Michelangelo’nun yaptigi ilk calismalardan biri “Merdivenlerin Madonnasi”dir. Eser, Casa Buonarroti, Floransa’da bulunmaktadir. Michelangelo heykeli 14 yasinda iken yapmistir. Yogun sekilde Donatello’nun izlerini tasiyan bu *rolyefin konusu dini olmasina ragmen Michelangelo bu eseri son derece siradan, gunluk bir olay seklinde aktarmistir.
*Rolyef:Yuzeyde cokertme ya da yukseltme seklinde yapilan sanatsal calismalara verilen genel bir isimdir. Kisaca kabartma da denilmektedir.

Kentauroslarin Savasi
Michelangelo’nun Onemli Bazi Eserleri
Michelangelo 17 yasinda “Kentauroslarin Savasi” rolyefini yapmistir. Bu rolyefin konusu Yunan mitolojisinde yer alan Kentauroslar ve Lapithlerin Savasini betimlemektedir. Figuru tasin icinden cikarip kurtarmak gibi bir yetenegi oldugunu gozler onune seren Michelangelo, bu rolyefte humanist sair Poliziano’nun siirinden ilham almistir. Eser cok sayida ciplak figuru barindiran kaotik grubu dinamik ve sade bir kompozisyon seklinde sunar. Bu eseri hicbir siparis olmadan kendiliginden yapan Michelangelo, eserin bazi yerlerini bilerek eksIk birakmistir. Bu calismadaki figurlerin pozu, Sistine Sapeli’ndeki resimlerinde ve diger heykellerinde de karsimiza cikar.

Michelangelo’nun Onemli Bazi Eserleri
Meryem, Cocuk Isa, Vaftizci Yahya ve Melekler
Michelangelo’nun erken donem resimlerinden biri olan Manchester Madonnasi olarak da bilinmektedir. Tamamlanmamis bu resimde Meryem ve oglu, Vaftizci Yahya’yi temsil eden cocuk figuru ile birlikte resmin ortasinda yer almaktadir. Resimde bulunan parsomene yazili metni okurken tasvir edilen dort melekten, ikisi bu grubun solunda ikisi de saginda yer almaktadir. Resimde sagda bulunan melekler tamamlanmis iken, solda bulunanlarin sadece ana hatlari bitmistir.
Resimde en dikkat ceken nokta Ortacag resimlerinde gordugumuz tasvir anlayisi olan Meryem’in sag memesinin gozukmesidir. Burada amac, Meryem’in Cocuk Isa’yi yeni emzirdiginin ima edilmesidir. Cocuk Isa’nin ileride ustlenecegi gorevin imasi ise Meryem’in elinde tuttugu kitap ve meleklerin okudugu parsomen ile verilir.

Pieta
Michelangelo’nun Onemli Bazi Eserleri
Bu unlu heykel Carrara mermerinden yapilmistir ve Michelangelo’nun erken donem eserlerinden biridir. Michelangelo’nun henuz 23 yasinda yaptigi bu eseri Fransiz Piskopos Jean de Bilheres siparis etmistir. Gunumuzde San Pietro Bazilikasi, Vatikan ’da bulunan eser, Michelangelo’nun ustune ismini yazdigi tek heykeldir.
Fransa’da Hz. Isa’nin carmihtan indirilmis bedeninin annesinin kucaginda betimlenmesi 15. yuzyilin sonunda yaygin bir uygulamadir. Bu yaklasim Italya’da henuz ragbet gormemistir. Pieta eserinde bu betimleme ile Michelangelo Italyan Ronesansi’nda ilke imza atmistir. Hz. Isa carmiha gerildiginde yaklasIk elli yasinda olan Meryem’in yirmili yaslarda betimlenmesi heykelde dikkat ceken diger bir ozelliktir. Ayrica Hz. Isa’nin annesinin kucaginda uyuyor gibi gozukerek, yuzunde cektigi acilari cagristiran hicbir iz yoktur. Meryem, oglunun carmihtan indirilmis bedenini aciyla kucakliyor gibi degil, onu ilahi kudrete ugurluyor gibi gorunmektedir.

Davut
Michelangelo’nun Onemli Bazi Eserleri
Floransa Katedrali icin siparis edilen bir dizi peygamber heykellerinde biri olan eser, yapildiktan sonra Palazzo della Signoria civarindaki bir meydana konulmustur. Medici ailesinin hukumdarligina karsi baslatilan ayaklanmayi ayarlayan ozgurlukculeri temsil ettigi ileri surulen heykel, gozleri Roma’ya bakacak sekilde meydana yerlestirilmistir. 1873 yilinda muzeye konulan heykelin bugun yerinde bir kopyasi bulunmaktadir.
Heykelin durusu, daha once tasvir edilen ve genellikle Golyat’i maglup etmis sekilde betimlenen Davud heykellerinden farklidir. Burada Davud’un kaslari catik, boynu gergin, damarlari belirgin sekilde gosterilmistir. Bu ifadesiyle heykel, Davud’un Golyat ile mucadele etmeye karar vermis ve harekete gecmeye hazir oldugu izlenimini vermektedir.

Kutsal Aile
Michelangelo’nun Onemli Bazi Eserleri
Sanatcinin gunumuze ulasan ve tamamiyla kendisinin yaptigi dort tuval eserinden biri olan Kutsal Aile gunumuzde halen orjinal cercevesiyle sergilenmektedir. Donemin zengin tuccarlarindan biri olan Agnolo Doni’nin Strozzi ailesinin kizlarindan Maddalena ile evliliginden olan ilk cocuklari Mary’nin dogumunu kutlamak icin siparis edilmistir. Ronesans doneminde Floransa’da geleneksel olarak “bebegin dogumunu” kutlamak amaciyla yapilan resimlerde oldugu gibi daire formunda bir eserdir. Figurlerin ustlerinde giysiler, kumaslar ve bu kumaslarin kivrimlari incelikle tasarlanmistir. Resimdeki figurlerin ciltleri o kadar puruzsuz bir sekilde betimlenmistir ki her biri mermer heykel gibi gorunmektedir. Michelangelo’nun simgesi olan cangiante teknigi bu resimde de acikca gorulmektedir. Tum renkli eserlerinde yer alan bu teknikte ana renkler arasinda yapmis oldugu ani gecisler ve renk kontrastlari sanatcinin eserlerine carpici, canli bir gorunum kazandirir.
Resimde merkezde Cocuk Isa, annesi Hz. Meryem ve Hz. Yusuf yer almaktadir. Hz Meryem, kucagindaki cocugu Hz. Yusuf’a vermek icin sagina dogru kaldirmistir ve bu hareket ile resimde kollar uzerinde takip edilecek spiral bir hareket baslatir. Eser, hem bu bakimdan hem de rengarenk goruntusuyle **Maniyerizm oncusu calismalardandir. Arka planda ise henuz cocuk olan Vaftizci Yahya ve onun ardinda bes ciplak figur bulunur.
Resmin bir diger ozelligi de altin yaldizli ahsap cercevesidir. Sanat tarihcileri, bu cercevenin tasarimini da Michelangelo tarafindan yapildigini belirtirler. Cercevede hilal, yildiz, bitki, aslan basi ve insan figurleri (Hz. Isa, onun dogumunu haber veren iki kahin ve iki de peygamber) bulunmaktadir.
**Maniyerizm (Uslupculuk), yaklasIk 1520-1580 tarihleri arasinda ortaya cikmis olan bir sanat uslubudur. Maniyerizmde, ideal ve klasIk olanin yerine deformasyona ugramis figurler, abartili ve orantisiz insan formlari vardir.

Musa
Michelangelo’nun Onemli Bazi Eserleri
Gunumuzde San Pietro in Vincoli, Roma’ da bulunan eser, sanat, felsefe, hatta psIkoloji bilimini derinden etkilemistir. Heykel, Hz. Musa’nin Sina Dagi’nda Tanri ile konusup halkinin arasina dondugunde onlari yine buzagiya tapar halde gorunce ofkelendigi ani betimlemektedir. Eserda Musa elinde On Emir’in yazili oldugu tabletleri tutmaktadir. Heykel neredeyse canliymis gibi gorunmektedir. Heykeldeki diger onemli bir detay ise Musa’nin basinda iki boynuz bulunmasidir. Bunun nedeni sanat tarihcileri tarafindan Eski Ahit’in “Cikis 34:29”daki cumlesinin Latince cevirisinde yer alan hatadan dolayi oldugunu ileri surmektedirler. Ibranicede hem “isIk huzmesi” hem de “boynuz” anlamina qaran (cornuta) kelimesinin Michelangelo’nun kaynak olarak kullandigi Latince Kutsal Kitap’ta (Vulgata) “boynuz” olarak yer almasindan dolayi Hz. Musa ’nin heykelini bu sekilde yorumlamistir.

Yaratilis
Michelangelo’nun Onemli Bazi Eserleri
Vatikan Sarayi Sistine Sapeli’nin tavaninda yer almaktadir. Bu bolumde insanin, dunyanin ve evrenin yaratilisi anlatilmaktadir. Fresk, en sagda yer alan Gunes’in, Ay’in ve bitkilerin yaratilisinin anlatildigi bolumle baslar. Bu bolumden sonra toprak ile suyun ayrilmasini temali yeryuzunun yaratilisi anlatildigi bolume gecilir. En solda da Adem’in yaratildigi sahnenin yer aldigi bolum bulunmaktadir. En sagdaki bolumde, Tanri sag eli ile Gunes’i, sol eli ile de Ay’i isaret eder. Yanindaki meleklerin bir kismi Gunes’in parlakligindan korunmaya calisir. Bu sahnenin solunda arkadan gorunen Tanri, yeryuzundeki bitki ortusunu yaratirken tasvir edilir.
Ortadaki kompozisyonda iki melegin eslik ettigi Tanri su ile karayi ayirmaktadir. Koselerde ignudi olarak bilinen guclu ve atletik dort ciplak figur yer almaktadir. Tanri’nin yaptiklarina her biri farkli tepkiler verir. En solda yer alan Adem’in yaratilisi freskinde Tanri’nin Adem’e yasam nefesini uflemek uzere oldugu an tasvir edilir.

Son Yargi
Michelangelo’nun Onemli Bazi Eserleri
Bu fresk Vatikan Sarayi Sistine Sapeli’nin altar duvarinda yer almaktadir. Bu freskin en ustunde iki yanda bulunan melek gruplari Isa’nin cektigi acilari simgeleyen ve Hiristiyan ***ikonografisinde “cile gerecleri” olarak anilan nesneleri tasimaktadirlar. Bunlar kirbaclandigi sutun, basina gecirilen dikenli tac ve bedeninin gerildigi carmihtir. Orta kismin cennet oldugu dusunulmektedir ve onemli dini figurler arasinda biraz yukarida bulunan Isa ilahi yargi gununun geldigini haber verir. Isa’nin saginda annesi Meryem tasvir edilmistir. Isa’nin iki yaninda havarilerin, azizlerin ve kilise babalarinin yer aldigi kutsal topluluk bulunmaktadir. Hemen altinda bulunan melekler Sur’u uflemektedir. Resmin alt kisminda iyi ruhlar goge yukselirken, mezarlarindan cikan bedenler ve kotu ruhlarin yer altina cekilisi tasvir edilir. Resmin sol alt kisminda figurler lanetlenerek cehenneme gidenleri, sag kisminda ise odullendirilerek cennete giden ruhlar betimlenir.
Resimdeki onemli bir diger detay ise Hz. Isa’nin hemen altinda yer alan figurlerden biri, kamcilanip derisi yuzulerek oldurulen Aziz Bartolomeus’un yuzulmus derisini elinde tutmaktadir. Bu ikonografide o kisinin Aziz Bartolomeus oldugunu belirtmektedir, ancak burada bos derinin yuzunde Michelangelo’nun kendi portresi betimlenmistir. Sanat tarihcileri bu olayi Michelangelo’nun ustlendigi gorevin onu ne kadar yordugunu belirtmek icin yaptigini belirtmislerdir.
Son Yargi freskinde yer alan figurlerin pozlari, kullanilan renkler, kompozisyon ve resimdeki dramatik etki Maniyerizm’in onemli sanatcilarini derinden etkilemistir.
***Ikonografi, dini bir konunun sanata aktarilmasi sonucu ortaya cikarilan sanat eserlerini inceleyen ve dini simgebilimin tarihsel gelisimini gozlemleyen bir bilim dalidir.

Davud ve Golyat
Sistine Sapeli’nin bir baska pandantifinde yer almaktadir. Michelangelo bu resminde Davud ile hasmi Golyat’in hareketi kompozisyon icerisinde mukemmel uyumlu bir sekilde aktarmistir. Arkadaki pembe yapi hem Davud’un kilicini kaldirmis imgesinin gucunu arttirir hem de hareketin daha acik gorulmesini saglar. Tek eli uzerinde dogrulan Golyat, Davud’un onun basini tutusu ve bakislarindaki ofkeden uzak kararli ifadesi resme gercekci bir hava kazandirir. Arka planda bu olanlari hic onemsemiyormus gibi duran askerler yer almaktadir.


ALİNTİ ~
 
Alt 02 Şubat 2023, 11:22   #2
Standart

Hiç birini bilmiyordum, paylaşım için teşekkürler

 
Alt 02 Şubat 2023, 12:02   #3
Guest
CeReN - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

Standart

Alıntı:
ZeyNa Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
Hiç birini bilmiyordum, paylaşım için teşekkürler
ben tşk ederim.

 


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Kapalı
Refbacks are Kapalı





Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 00:44.